zondag 30 maart 2014

             "Waarom, meneer H., trekt u zo ten strijde tegen persoonlijkheid?"
"Omdat ze als een epidemie om ons heen grijpt. Maanden geleden zag ik KVE, topman van UNIZO, op televisie in gesprek met een buschauffeur van de MIVB. KVE kon, hoe hard hij zich ook inspande om zijn persoonlijkheid in bedwang te houden, niet verhinderen dat een ironisch glimlachje om zijn volle lippen speelde, waarmee hij zich de meerdere toonde en de zichtbaar zenuwachtige buschauffeur vernederde, vernederde tot die alleen nog kon stamelen. Het is die persoonlijkheid die steeds meer naar buiten zwelt en die me doet kokhalzen, omdat ze elk idee, elke redelijkheid overschaduwt, vanuit het kostuum als het ware, vanuit de positie die altijd terugblikt op wie men reeds is geworden en niet op wie men nog kan worden. Diezelfde glimlach vond ik terug toen KVE onlangs het voorstel deed om arbeidsongeschikten te verplichten thuis te blijven, zodat zij kunnen worden gecontroleerd op hun mankement of op hun dubieuze passiviteit. Tussen zijn lippen vond ik de sigaar van het nieuwe patronaat. Het is verschrikkelijk. De zwellichaampjes van de persoonlijkheid worden natuurlijk op de spits gedreven in de figuur van BDW, burgemeester van Antwerpen, die niets kan zeggen, zelfs niet als wat hij zegt redelijk en verstandig is, zonder zijn persoonlijkheid als een boek open te leggen, waarin voor de empathicus alles aangaande deze mens valt te lezen, zodat de idee verloren gaat in het ornament. Het is verschrikkelijk. Dan zit ik voor de televisie en stel ik me voor dat ik de huid van de burgemeester afrits en die als een jas aantrek en ik zeg u, meneer, wat ik dan te weten kom, wat ik dan voel betreffende de bepaaldheden van deze persoonlijkheid maakt me droef te moede, duwt me tot in het moeras van al het menselijke. Het is: ik wil dat niet weten. Het enige wat ik wil weten, is de zuivere, van persoonlijkheid ontdane, redenering van de politieke idee. Daar wil ik naar luisteren. De ideeën zoals die nu worden verwoord, zijn besmet met, vervuild door persoonlijkheid en dat geeft als resultaat iets heel anders dan menselijkheid. Kent u "de sluier van onwetendheid" van John Rawls? Dit gedachte-experiment gaat over de politicus die zou spreken, abstractie makend van zijn afkomst, verleden en de omstandigheden waarin hij leeft. We zijn hier heel ver van verwijderd. Het is verschrikkelijk."